Friday, December 21, 2012

Cham bina kampung di kawasan paya


Cham bina kampung di kawasan paya


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
MELAKA: Siapa sangka, Kampung Bukit Datuk B, Tanjung Minyak, di sini dulunya kawasan paya yang penuh dengan semak samun, kini sudah berubah wajah menjadi sebuah perkampungan tersusun dan dihiasi deretan rumah batu.
Ia penempatan terbesar warga Malaysia berketurunan Melayu Champa atau Cham di negeri ini.

Kawasan yang dibuka pada 1988 oleh beberapa individu terawal antaranya Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) itu sendiri, Taib Ismail, 50-an dan arwah Mohd Salleh Abdullah kini menempatkan kira-kira 60 kediaman membabitkan lebih 500 penduduk Melayu Cham.

Permuafakatan dan sikap saling membantu dalam komuniti jelas terserlah apabila mereka sanggup berkongsi wang membeli tanah berkenaan dari kerajaan negeri suatu ketika dulu untuk mendirikan penempatan sendiri.

Malah, pengiktirafan istimewa diberikan kerajaan negeri yang menamakan kawasan itu sebagai Taman Sri Champa umpama membuktikan betapa keharmonian masyarakat Melayu Cham dari Kemboja ini tiada tolok bandingnya.

Ahli JKKK kampung itu, Ghani Ismail, 42, berkata, kebanyakan generasi pertama masyarakat Melayu Cham di situ sudah meninggal dunia dan kawasan itu kini diwarisi generasi kedua sepertinya.


“Selepas diberi hak milik tanah, mereka (generasi pertama) membahagikannya secara lot. Kini, boleh dikatakan hampir semua penduduk warga negara Malaysia kerana kami semua dilahir dan dibesarkan di sini,” katanya ketika ditemui di kampung itu.

Menurutnya, biarpun kawasan itu menjadi perkampungan masyarakat berketurunan Melayu Cham, masih ada minoriti masyarakat Melayu mendirikan kediaman di situ.

Katanya, mereka gembira dan bangga apabila dilayan sama rata serta tidak pernah dipinggirkan masyarakat setempat selama puluhan tahun menghuni kawasan berkenaan.

“Kami dan masyarakat di sini ibarat sebuah keluarga. Sama seperti warga negara Malaysia lain, kami juga memperoleh manfaat sama termasuk pendidikan,” katanya.

Bagi penduduk, Ariffin Mohammad, 37, mereka tiada masalah untuk tinggal di Malaysia kerana budaya dan adat yang diamalkan lebih kurang sama saja.

“Yang berbeza hanya bahasa, tetapi generasi ketiga kini pun dilihat lebih banyak bertutur dalam bahasa Melayu, mungkin disebabkan pergaulan di sekolah.

“Malah, jika dulu kami hanya berkahwin di kalangan masyarakat Melayu Cham, generasi baru sekarang tidak lagi menghadkannya dan sudah berkahwin campur serta memilih untuk tinggal di luar,” katanya.

Beliau berkata, generasi kedua dan ketiga masyarakat Melayu Cham di situ khususnya bagi mereka yang memperoleh pendidikan sempurna kini sebahagiannya menjadi golongan profesional selain berniaga.

Kunjungan ke perkampungan itu baru-baru ini memperlihatkan cara hidup masyarakat Melayu Cham terutama generasi muda yang masih mengamalkan budaya riadah seperti bermain bola sepak, petanque, bola tampar dan catur pada waktu petang.

Perkampungan itu juga menyediakan juadah tradisi masyarakat Melayu Cham antaranya ‘pong mot dot’ (telur ayam bakar) dan ‘pot dot’ (jagung bakar).

Peniaga, Mohd Ali Ismail, 38, berkata, perniagaan menjual makanan itu sejak lebih 10 tahun lalu menjadi sumber pendapatan utama keluarganya.

“Ini adalah makanan tradisi di sana (Kemboja), telur yang dicampur cili, lada hitam, garam dan gula sebelum dibakar sebelum dimakan bersama sos.

“Jagung bakar pula dicurah dengan santan. Makanan ini mendapat sambutan bukan hanya di kalangan penduduk di sini, tetapi juga dari luar,” katanya.

Menurutnya, perniagaan itu sebagai satu cara yang diusahakan untuk mengekalkan budaya dan makanan masyarakat Melayu Cham di kalangan generasi muda.
Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/10



HARIAN METRO 

5 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum...saya orang cham. Sekarang tinggal di malaysia..terima kasih kerana berkongsi cerita..boleh simpan gambar dalam ini?

Unknown said...

Assalamualaikum...saya orang cham. Sekarang tinggal di malaysia..terima kasih kerana berkongsi cerita..boleh simpan gambar dalam ini?

beauty risya said...

salam ahmad boleh contact saya tak? sebab sekarang saya sedang buat research mengenai melayu champa. anyone yang tau mengenai melayu champa boleh contact saya 0179575756 - haziqah

AKUHENSEM said...

SALAM SEMUA ...SY HJ SAAT PEMILIK BLOG .

WHATSAPP 010 3005810

http://www.kuetiauchammuar.com/

MASJID AL FALAH BUKIT RAMBAI said...

Wslm boleh